Fat Bike – hvad er en Fatbike og hvad skal den bruges til

Med dæk, der ser inspireret af dem på monster trucks, ruller fat bikes over terrænet med en lethed som gør smalle dæk til skamme. Ikke underligt at forretningerne ikke kan holde lagrene fyldt af disse cykler. Men er det den rigtige cykel for dig?

Hvornår blev Fat-bike lanceret?

Nye trends kan tage lang tid om at få fodfæste (eller vejgreb er nok et bedre ord i denne sammenhæng) og den første cykel med ”fit-bike” tendens blev lanceret helt tilbage i 2005. Cyklen blev lanceret af Surly og havde et dæk som var næsten 10 cm tykt. Det brede dæk kunne ligesom en jeep køre over enhver forhindring på sin vej uden at bide nævneværdigt mærke i det.

Hvad var formålet med en fat bike?

Fatbike blev designet som et køretøj til brug i dyb sne, men den fandt hurtigt vej til udøvere af ekstremsport (også ikke cyklister), som manglede en ny måde at udøve sport om vinteren. Og der er nok næppe nogen på Surly, som forestillede sig, hvor stor succesen ville blive.

Fatbike i dag

Her syv år senere er Fatbike på vej til at blive den nye dille og alle producenter med respekt for sig selv, er i gang med at udvikle og markedsføre deres bud på denne nye trend. Der findes derfor et hav af priser på fatbike lige fra de små producenter såsom Haibike, Ebs og Noname til de helt store brands såsom Specialized, Trek og Cube. Som altid får man hvad man betaler for og udvalget er enormt og byder på fatbike lige fra tunge jernheste til toptunede carbon cykler.
På trods af det klodsede ydre og umiddelbart lidt komiske proportioner, så tager det kun en enkelt tur at overbevise om fatbikens berettigelse. De knap 10 cm brede dæk giver et forrygende vejgreb ved sin enorme kontaktflade med jorden og yder en sensationel kraftoverførsel på glatte og porøse overflader. Denne type cykel er tungere end de fleste cykler og den er ikke rap i svingene – men hele pointen er vejgreb og ikke fart. De enorme dæk tillader dig at køre med så lavt et dæktryk, at det knap kan måles på den normale skala på en cykelpumpe med manometer. De ekstremt fleksible dæk gør det muligt at ”sejle” hen over sne, sand, mudder, sten, trærødder og andre ujævnheder i terrænet, som under normale omstændigheder ville gøre strækningen ufremkommelig.

Udviklingen af Fatbike

Andre designs har forsøgt sig med andre modeller af Fat bike og da Pugsley kom med deres bud på en fat-bike var det en cykel med 20” hjul og ikke mindre end 20 cm. tykke dæk. Den klit-buggy lignende model var desværre begrænset af de små hjul og fald derfor lidt til jorden. Andre bud har været cykler uden forskifter, hvilket var et ganske fornuftigt træk, da denne ofte har tendens til at blive tilstoppet med sne og is. Andre tiltag har været at ændre på cyklens stelgeometri for at gøre cyklerne mere manøvredygtige og hermed gøre dem lettere at styre. Og på de nyeste modeller ser man endelig en tendens til at vægten på Fatbikes er nedafgående. Sidste skud på stammen fra Borealis er en Fatbike med carbon fælge og en overraskende lav vægt på kun 11 kg.

Hvad skal man bruge en fatbike til

Men lad være med at overveje en Fatbike som hverdagscykel. En fatbike er et sportsredskab eller et stykke legetøj, som kan køre på steder, hvor man normalt ikke kan køre. Så hvis du skal have en sjov oplevelse på Rømø, så er en Fatbike ideel, men skal du fra den ene ende af København til den anden, så er der slet og ret alt for stor modstand i dækkene fra en Fatbike. Så skal du bruge cyklen som transportmiddel eller til cykling i almindelig skov på spor, så er en hardtail mtb klart at foretrække frem for en Fatbike. Men hvis du gerne vil ud og trille i sand eller cykle steder, hvor det normalt ikke kan lade sig gøre, så er en Fatbike det eneste rigtige valg.

Fatbike som legetøj

Også i den danske vinter, hvor man kan være heldig at rende i en ordentlig portion sne, har fatbike sin berettigelse. Når den almindelige mountainbike må give op overfor sne og slud, så kan en Fatbike forlænge cykelsæsonen, så den varer hele vinteren. Og der er ingen tvivl om, at et par gode vintre med masser af sne, nok skal sætte gang i denne dille i Danmark også. Allerede nu ser man, at der kommer flere og flere fatbikes i forretningerne. Det er også ved at være på tide, da der allerede nu er en god efterspørgsel på de særegne cykler.
Foruden at være rigtig nyttig i det rigtige terræn udtaler Fatbike cykelryttere, at når man sætter sig op på en fatbike, så kan man udføre så mange sjove ting, at man føler sig som en otte årrig igen og dette kan nemt gå hen og blive en af de største og vigtigste træk i Fatbikens vandring mod at blive en dille.
Selvom man er en rigtig dygtig og habil cykelrytter, er de brede dæk stærkt vanedannende, da det nærmest er umuligt at få cyklen til at skride ud.

Bogmærk Permalink.

Lukket for kommentarer.