Hvad er fordelene og ulemperne ved inliners og side-by-side rulleskøjter

Klik her for at se flere rulleskøjter

Inline rulleskøjter

Inlines rulleskøjter

Rulleskøjter. Rulleskøjter kendes af de fleste for at blive brugt til fis og ballade. Men faktisk benytter en pæn portion mennesker herhjemme rulleskøjter som at transportmiddel.

Der findes flere forskellige slags rulleskøjter og de benyttes hver i sær til deres helt eget formål.

Inliners – rulleskøjter

Rulleskøjter med hjulene placeret på en lige linje kaldes for in-liners. Hvilket giver god mening, hvis man oversætter ordene direkte fra engelsk til dansk – på – linje – rulleskøjter. Denne type skøjter benyttes til mange formål. De rulleskøjter med præcis 4 hjul under benyttes bl.a. til almindelig fornøjelses ture og rollerhockey. Hvis man benytter dem til hockey, så vil man foretrække at køre uden bremseklods på sine rulleskøjter og desuden vælge at sætte meget hårde og gerne små hjul på dem. Grunden til at man vælger hårde hjul er, at en almindelig bremseklods, som man normalt bruger på rulleskøjter, nemt kommer i vejen under en hockeykamp og man vælger derfor at bremse på samme måde, som man gør på et par ishockeyskøjter.

Man sætter simpelthen skøjterne på tværs af banen og går ca. samme virkning, som hvis man klodser bremserne i en bil. Dette gør naturligvis, at der bliver høvlet en del gummi af hjulene på rulleskøjterne. Jo blødere hjul man har på rulleskøjterne, jo lettere høvles gummiet af og jo hurtigere skal man ud og købe nye hjul til rulleskøjterne. Fordelen ved de meget hårde rulleskøjtehjul er åbenlys, men de har også den ulempe, at man som rulleskøjteløber med hårde hjul, mærker hver en ujævnhed i vejen. Samtidig bliver faren for at hjulene blokeres af sten på vejen væsentlig større, som hvis man har bløde og større hjul på sine rulleskøjter. Store hjul gør at ujævnheder passeres uden ret meget modstand i forhold til små hjul.
Store hjul giver desuden mindre rotation på rulleskøjternes kuglelejer og der skal derfor bruges mindre energi, for at bevæge sig fremad. Fordelen ved bløde hjul er, at disse giver en rigtig god stødabsorbering. Der er jo ikke på rulleskøjter som på biler, knallerter og cykler støddæmpere og fjedre i, så ingen ujævnhed kan absorberes af ens rulleskøjter, men skal fanges af hjulene og rulleskøjteløberens evne til at fjedre i benene.

Denne evne til at fjedre ses på alle mere eller mindre øvede, der kører på rulleskøjter. Man ser altid en let bøjning i benene hos en rulleskøjteløber, for at dennes knæ, fodled og hofter har mulighed for at virke som fjeder mod de rystelser, der vil komme når rulleskøjternes hjul bevæger sig hen over underlagt. Bøjningen i benene giver desuden rulleskøjteløberen en rigtig god balance.

Side-by-side rulleskøjter.

Klik her for at se flere rulleskøjter

Sidebyside rulleskøjter

Også dette ord giver fin mening med en direkte oversættelse = side ved side rulleskøjter. På side-by-side rulleskøjter er hjulene placeret to og to på samme måde som hos en bil. Dette giver en meget mere stabil rulleskøjte, men også en rulleskøjte, der lader alle rystelser forplante sig i rulleskøjteløberen.
Side by side rulleskøjter har flade hjul, så der er en meget stor kontaktflade mod underlaget, hvilket gør at rulleskøjterne har en meget stor rullemodstand.
Samtidig er hjulene på side-by-side rulleskøjter små og meget hårde, hvilket igen øger rullemodstand og rystelser. Brugerne af side-by-side rulleskøjter er oftest piger, da denne rulleskøjte giver mulighed for at køre væsentligt meget oprejst, end en inline-rulleskøjte gør. Den helt store ulempe ved denne type rulleskøjte er rullemodstanden, der gør rulleskøjten totalt og aldeles ubrugelig til langture.

Tilbage


Skriv et svar